علت سوت کشیدن لنت ترمز + جلوگیری و رفع آن
پست شده در دسته‌بندی نشده

علت سوت کشیدن لنت ترمز + جلوگیری و رفع آن

سوت کشیدن لنت ترمز خودرو را بسیاری به پای فرسودگی آن می‌گذارند. اما همیشه هم اینطور نیست. دلایل دیگری ممکن است در سیستم ترمز، این صدای آزار دهنده را ایجاد کنند.

بعضی اوقات سوت کشیدن لنت ترمز موقتی است، شاید مقداری زنگ زندگی روی دیسک ترمز بعد از یک شب بارانی آن را سبب شده باشد. یا اینکه لنت ترمز نو بوده و هنوز با دیسک ترمز مچ نشده باشد.

اگر بعد از چند بار ترمز زدن صدای سوت کشیدن لنت ترمز از بین رفت که مسئله جدی نیست. در صورت ادامه دارد بودن این مشکل و یا بدتر از آن ترمز نگرفتن خودرو بایستی سریعا برای پیدا کردن علت اقدام کنید. در این مقاله از سایت رنو صفری با هم بررسی خواهیم کرد که چه اتفاقاتی ممکن است علت سوت کشیدن لنت ترمز باشند.

سوت کشیدن لنت ترمز

علت سوت کشیدن لنت ترمز

معمولا شایع ترین دلایل سوت کشیدن لنت ترمز، گرد و غبار یا رفتن جسم خارجی و زباله بین لنت و دیسک ترمز است. رطوبت حاصل از یک بارندگی، نحوه ترمز گرفتن شما و عدم روغن کاری ترمزهای درام از موارد دیگر می‌باشد.

گاهی سوت کشیدن لنت ترمز موقتی بوده و سریعا از بین می‌شود. اگر این سر و صدا بیش از یک روز ادامه داشت وقت بررسی بیشتر و پیدا کردن علت سوت کشیدن لنت ترمز فرا رسیده و بهتر است سریعا به یک مکانیک مراجعه کنید.

عدم رسیدگی به موقع از جانب شما می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگتر و تحمیل هزینه‌های بالای تعمیر شود. زمانی که سوت کشیدن لنت ترمز به صدایی شبیه خراشیدگی تبدیل می‌شود یا قدرت ترمز گرفتن خودرو کاهش یابد مشکل جدی تر شده است و شاید به خرابی ترمز خودرو مرتبط باشد.

سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل فرسودگی و نازک شدن آنها

متداول ترین علت سوت کشیدن لنت ترمز، تمام شدن لنت است. هنگامی که ضخامت لنت به حداقل حالت خود برسد، صدای سوت کشیدن لنت را به نشانه هشدار خواهید شنید. صدای سوت کشیدن به شما یادآوری می‌کند که زمان تعویض لنت فرا رسیده است.

البته وجود یک لایه نازک از زنگ زدگی روی لنت ترمز هم باعث سوت کشیدن آنها می‌شود ولی در این حالت بعد از چند بار ترمز گرفتن صدا از بین می‌رود.

با ادامه دار شدن سوت کشیدن لنت ترمز باید در اسرع وقت قطعات ترمز خودرو بررسی شوند. تدام صدای سوت کشیدن و تبدیل شدن آن به صدای سنگ زنی می‌تواند نشان دهنده آسیب و خرابی دیسک ترمز باشد که بایستی همراه با لنت تعویض شود.

وجود گرد و غبار، کثیفی و گیر کردن زباله بین لنت و دیسک ترمز

یکی دیگر از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز که بسیار رایج هم هست، وجود گل و لای، گرد و غبار یا سایر زباله‌ها روی سطح لنت ترمز و دیسک خودروی شماست. این مسئله ممکن است در اثر شرایط مختلف ررانندگی رخ دهد. همچنین اگر ماشین در یک بازه زمانی طولانی شسته نشود گرد و غبار جمع می‌کند.

سوت کشیدن لنت ترمز در این حالت خیلی راحت قابل حل است. کافی است از یک اسپری پاک کننده استفاده کنید یا با سمباده زدن سطحی مشکل را برطرف نمایید. اصطکاک بین لنت‌ها و دیسک‌های ترمز نیز باعث پاک شدن گرد و غبار و از بین بردن زباله بعد از چند بار ترمز گرفتن می‌شود به شرطی که سطحی باشند.

سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل رطوبت

شنیدن صدای عجیب و غریب همانند سوت کشیدن در اول صبح بخصوص اگر ماشین شما در طول شب در معرض بارندگی (برف و باران) و رطوبت بوده، طبیعی است. اگر رطوبت وارد سیستم ترمز شود موجب ایجاد یک لایه نازک زنگ زدگی روی دیسک‌ها خواهد شد.

زنگ زدگی دیسک‌ها صدای جیر جیر و سوت کشیدن در زمان ترمز گرفتن به وجود می‌آورد. خوشبختانه این حجم نازک زنگ در هنگام ررانندگی از بین می‌رود.

علت سوت کشیدن لنت ترمز

سوت کشیدن لنت ترمز در اثر گرمای بیش از حد

سبک رانندگی شما می‌تواند یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز خودرو باشد. ترمز گرفتن‌های یکدفعه ای و شدید بخصوص در سرعت بالا باعث ایجاد گرمای بیش از حد و ایجاد لعاب روی لنت می‌شود. لعاب موجود باعث صاف و سخت شدن روی سطح لنت یا به اصطلاح شیشه ای شدن لنت ترمز می‌شود.

ترمز گرفتن در سراشیبی نیز از دلایل به وجود آمدن لعاب می‌باشد. زیرا لنت‌ها برای تحمل یک میزان مشخص از گرما طراحی شده اند در حالی که اصطکاک ثابت، دما را بیش از حد توان آنها بالا می‌برد.

خرابی مکانیکی و هیدرولیکی در کالیپر ترمز نیز باعث ساییده شدن لنت به دیسک ترمز می‌شود، در نتیجه حتی وقتی که شما پدال ترمز را فشار ندهید می‌تواند مقصر به وجود آمدن لعاب باشد. این نوع از خطرناک ترین‌هاست.

هنگام بررسی علائم لعابی شدن لنت‌های ترمز، اگر انگشت خود را در امتداد سطح لنت بکشید متوجه سطح صاف و شیشه ای آن خواهید شد. در زمان تعویض لنت ترمز لعاب دار، لازم است دیسک‌ها هم تمیز شوند و مشکلات مکانیکی کالیپر ترمز نیز رفع شود.

اگر شیشه ای شدن لنت‌های ترمز از مواردی است که مدوام تجربه می‌کنید بایستی در سبک ررانندگی و ترمز گرفتن خود تجدید نظر کنید!

جنس تشکیل دهنده لنت ترمز

سوت کشیدن لنت ترمز ممکن است به دلیل مواد استفاده شده در تولید آن، رخ دهد. لنت‌های ترمز با توجه به مواد استفاده شده در تولیدشان، مختلف هستند و عبارتند از:

  • لنت‌های فلزی (متالیک)
  • لنت‌های نیمه فلزی (نیمه متالیک)
  • لنت‌های ارگانیک (بدون آزبست)
  • لنت‌های سرامیکی

لنت ترمز نیمه فلزی معمولا از رایج ترین نوع آنها در بازار است. 30 تا 65 درصد از مواد تشکیل دهنده این نوع را آهن، فولاد، گرافیت و مس تشکیل می‌دهد. زمانیکه لنت ترمز نیمه فلزی به دیسک ساییده می‌شود معمولا صدای سوت کشیدن می‌دهد. اما پس از عبور از آن نقطه تماس با دیسک صدا از بین می‌رود.

لنت‌های ترمز ارگانیک بی سر و صدا هستند ولی دوام و کیفیت پایینی دارند. گرد و غبار زیادی هم ایجاد می‌کنند. بهترین گزینه از نظر کیفیت و عملکرد لنت ترمز سرامیکی است. بی صداترین و با دوام ترین لنت نوع سرامیکی می‌باشد اما قیمت گران تری دارد.

جلوگیری از سوت کشیدن لنت ترمز

سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل عدم روانکاری در ترمزهای درام

اگر اتومبیل شما دارای ترمزهای دارم (DRUM) است، عدم روانکاری در نقاط تماس کفشک و درام می‌تواند یکی دیگر از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز باشد که در اثر خراشیدن روی صفحه پشتی توسط کفشک‌ها به وجود می‌آید.

با استفاده از گریس ترمز می‌توانید به راحتی روی صفحه پشتی جایی که پیستون به کفشک می‌رسد را روانکاری کرده و از سوت کشیدن و صدای جیر جیر به وجود آمده جلوگیری کنید.

سوت کشیدن لنت ترمز نو

علت سوت کشیدن لنت ترمز نو، ارتعاش است. لنت‌های ترمز تازه تعویض شده در ابتدای استفاده می‌توانند لرزش بیش از حدی در برابر دیسک ترمز ایجاد کنند. این ارتعاش‌ها دقیقا همان چیزی که است باعث صدای سوت کشیدن می‌شود.

راه حل سوت کشیدن لنت ترمز بعد از تعویض، فقط چند کیلومتر ررانندگی است تا کمی از نویی درآمده و از صدا بیفتند.

رفع سوت کشیدن لنت ترمز

سوت کشیدن لنت ترمز عموماً به دلیل فرسودگی و خرابی لنت ترمز به وجود می‌آید . اگر آنها هنوز فرسوده نشده اند می‌توانید از راه‌های زیر برای حل مشکل سوت کشیدن لنت ترمز استفاده کنید.

استفاده از روان کننده یا گریس

اگر لنت ترمز خودرو شما نو است ولی صدای سوت کشیدن می‌دهد می‌توانید مقداری روان کننده یا گریس روی آن قرار دهید. البته دقت کنید که این مواد اصلاً با قسمت‌های مربوط به اصطکاک برخورد نداشته باشند.

ابتدا باید لنت ترمز را از کالیپر ترمز بیرون بیاورید، سپس فقط به پشت لنت ترمز کمی گریس بزنید. دقت کنید که به هیچ وجه قسمت بیرونی محل اصطکاک دیسک و لنت ترمز با گریس و مواد روان کننده برخورد نداشته باشد. زیزا ایم مسئله باعث کاهش عملکرد سیستم ترمز خودرو می‌شود و بسیار خطرناک است.

استفاده از شیم لنت ترمز

استفاده از شیم ارتعاش گیر یا تکستار لنت ترمز یکی دیگر از راه‌های برطرف کردن صدای سوت کشیدن لنت ترمز است. شیم ارتعاش گیر که از لاستیک یا فلز ساخته شده است و بسته به نوع اتومبیل شما ممکن است از قبل در قطعات ترمز به کار رفته باشد.

در واقع مجموعه ای از شیم ترمز هر فضایی که اجازه دهد لنت‌ها جابجا شوند را پر می‌کنند و معمولا دارای یک پوشش لاستیکی هستند که هرگونه پالسی که منجر به تولید صدا ی سوت کشیدن و جیر جیر شود را جذب می‌کنند.

راه حل سوت کشیدن لنت ترمز

تعویض لنت ترمز

همانند بسیاری از قطعات مصرفی خودرو لنت‌های ترمز نیز عمر مفیدی دارند و با اتمام این زمان بایستی تعویض شوند. کم شدن ضخامت یا همان تمام شدن لنت بعد از مدتی باعث سوت کشیدن لنت ترمز می‌شود. این مسئله به علت کشیده شدن و تماس آن با دیسک و کالیپر ترمز است.

توجه داشته باشید که تاب برداشتن دیسک ترمز نیز باعث به وجود آمدن صدای جیر جیر، خراشیدگی و سوت کشیدن می‌شود پس آن را هم در زمان مشاهده این مشکل بررسی نمایید.

در ضمن تهیه انواع قطعات سیستم ترمز اعم از لنت ترمز، دیسک ترمز و… برای خودروهای رنو از فروشگاه رنو صفری امکان‌پذیر است.

جلوگیری از سوت کشیدن لنت ترمز

تا به اینجا با دلایل سوت کشیدن لنت ترمز و نحوه رفع این مشکل آشنا شدیم. اما برای پیشگیری از این مسئله نیز لازم است تا نکاتی را رعایت کنید.

تصحیح سبک ترمز گرفتن شما، استفاده از جنس مرغوب و خوب لنت ترمز برای خودرو، بررسی دوره ای قطعات سیستم ترمز اتومبیل، پارک کردن وسیله نقلیه در پارکینگ برای محافظت اجزای ترمز در مقابل رطوبت حاصل از بارندگی از نکات مهم برای جلوگیری از سوت کشیدن لنت ترمز محسوب می‌شود.

سوالات متداول

1. چرا لنت ترمز سوت میکشد؟

لنت ترمز به عنوان بخشی از سیستم ترمز با وارد کردن فشار به دیسک ترمز موجب توقف و ترمز گرفتن خودرو می‌شود. با گذشت زمان آنها فرسوده شده و از ضخماتشان کم می‌شود. همین موضوع هم از اصلی ترین دلایل سوت کشیدن لنت ترمز است.

2. علت سوت کشیدن لنت ترمز در حرکت چیست؟

همان طور که در طول این مقاله گفتیم مواردی همچون: فرسودگی(تمام شدن لنت)، گرد و غبار و گیر کردن زباله یا اجسام دیگر بین لنت ترمز و دیسک، رطوبت، گرمای بیش از حد، جنس تشکیل دهنده لنت ترمز، عدم روانکاری در ترمزهای درام از علت‌های سوت کشیدن لنت ترمز هستند.

3. علت سوت کشیدن لنت ترمز نو چیست؟

سوت کشیدن لنت ترمز بعد از تعویض مسئله خاصی نیست و فقط به علت ارتعاش که لنت در برابر دیسک ترمز ایجاد می‌کند شنیده می‌شد و بعد از چند کیلومتر رانندگی نیز برطرف خواهد شد.

4. برای از بین بردن سوت کشیدن لنت ترمز چکار کنم؟

استفاده از روان کننده یا گریس، شیم ارتعاش گیر و تعویض لنت فرسوده از جمله موارد رفع سوت کشیدن لنت ترمز است. برای بررسی دقیق تر می‌توانید کمی بالاتر این مطالب را مجدد مطالعه نمایید.

سخن پایانی

سوت کشیدن لنت ترمز از جمله صداهای آزار دهنده ای می‌باشد که ممکن است به علت‌های مختلفی از یک خودرو به گوش برسد.

از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز، می‌توان به فرسودگی و خرابی لنت ترمز، وجود گرد و غبار و کثیفی روی سطح لنت ترمز، گیر کردن زباله و سایر اجسام بین لنت و دیسک ترمز، گرمای بیش از حد در اثر ترمز گرفتن‌های ناگهانی و شدید، وجود رطوبت و زنگ زدگی و نوع مواد تشکیل دهنده لنت ترمز و عدم روانکاری ترمزهای درام اشاره کرد.

برای رفع سوت کشیدن لنت ترمز می‌توانید از روان کننده یا گریس با روشی که در طول این مقاله گفتیم استفاده کنید، چرا که عدم دقت به موارد گفته شده خطر آفرین خواهد بود. استفاده از شیم ارتعاش گیر و تعویض لنت فرسوده از دیگر راه حل‌ها هستند.

منابع:

nubrakes
tiresplus

دیگر مطالب رنو صفری :

خرابی شمع خودرو

خرابی دسته گیربکس

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *