علائم روغن سوزی ماشین + علت‌‌های آن
پست شده در دسته‌بندی نشده

علائم روغن سوزی ماشین + علت‌‌های آن

وقتی صحبت از مشکلات خودروها می‌شود، کمتر مسئله‌ای همانند روغن سوزی ماشین می‌تواند نگران کننده و خطرناک باشد. روغن سوزی نه تنها می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از مشکلات موتور و کاهش عملکرد آن سود، بلکه می‌تواند هزینه های غیر منتظره تعمیر و نگهداری را تحمیل کند.

شناختن دلایل اصلی روغن سوزی خودرو اولین گام برای رسیدگی موثر به این موضوع است. باور کنید یا نه! نوع روغن موتوری که استفاده می‌کنید نقش اساسی در این مسئله دارد. در ادامه علت های دیگر،علائم و راه های جلوگیری از روغن سوزی وسایل نقلیه را بیان خواهیم کرد.

روغن سوزی ماشین چیست

روغن سوزی ماشین چیست

روغن سوزی ماشین می‌تواند برای بسیاری از رانندگان یک موضوع گیج کننده باشد. در درجه اول درک این مسئله قبل از شناسایی علائم، دلایل و رفع آن بسیار مهم است.  به عبارت ساده، روغن سوزی به میزان مصرف روغن موتور خودرو در بین تعویض روغن اشاره دارد. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که قطعات معیوب موتور اجازه می‌دهند روغن به داخل محفظه احتراق نفوذ کند. با اینکه در برخی اتومبیل های قدیمی مصرف مقدار بیشتر روغن نسبت به سایر خودروها طبیعی است اما کم شدن بیش از حد آن یک زنگ خطر جدی است.

عوارض روغن سوزی ماشین

عواقب مصرف بیش از حد روغن یا همان روغن سوزی می‌تواند از مسائل جزئی تا آسیب شدید موتور متغیر باشد. برخی از این عوارض به شرح زیر هستند:

  • افزایش مصرف سوخت: در اثر روغن سوزی کارایی موتور کاهش می‌یابد در نتیجه بیشتر از حد معمول بنزین مصرف می‌شود.
  • افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای: مصرف بیش از حد روغن می‌تواند منجر به انتشار آلاینده های بیشتر شود که برای محیط زیست و هر موجود زنده‌ای به شدت خطرناک است.
  • آسیب موتور: اگر به مسئله روغن سوزی ماشین توجه نشود، احتمال آسیب دیدن موتور به شدت بالا می‌رود. در نتیجه ممکن است نیاز به تعمیرات با هزینه سنگین و با حتی تعویض موتور داشته باشید.

نشانه های روغن سوزی ماشین

علائم روغن سوزی ماشین

علائمی همچون کاهش سطح روغن موتور، کاهش عملکرد و عدم شتاب گرفتن، مشاهده چربی در دهانه اگزوز و چرب‌شدن شمع‌ها برخی از نشانه های روغن سوزی ماشین هستند. برای بررسی موارد بیشتر در این خصوص همراه ما باشید.

خروج دود از اگزوز خودرو

دود آبی یا خاکستری یکی از علائم شایع مصرف بیش از حد روغن است. این نشان می‌دهد که روغن موتور به محفظه احتراق راه پیدا کرده و در حال سوختن است. این می‌تواند ناشی از مسائلی مانند نشت یا زنگ های پیستون فرسوده، یا دیواره های سیلندر آسیب دیده باشد.

کاهش فشرده سازی موتور

 تراکم کم موتور یا سیلندر یکی دیگر از نشانه های روغن سوزی ماشین است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سیلندرها نتوانند به اندازه کافی هوا را فشرده کنند که منجر به احتراق نادرست یا سایر مشکلات عملکرد موتور می‌شود.

یک تست فشرده سازی (کمپرس) می‌تواند با بررسی وضعیت اجزا مانند سوپاپ ها، سیلندرها و رینگ های پیستون به تشخیص این مسئله کمک کند.

بوی روغن سوخته

کاهش کیفیت یا سطح پایین روغن موتور نیز از جمله دلایل بالقوه بوی سوختگی در خودرو است. اگر بوی تند روغن در حال سوختن را استشمام می‌کنید، می‌تواند ناشی از نشت روغن باشد. وقتی روغن روی قطعات داغ موتور می‌چکد، می‌سوزد و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند.

روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

عملکرد ضعیف موتور به دلیل روغن آلوده یا جریان ناکافی روغن در سرتاسر موتور خودرو نیز می‌تواند دلیل روشن شدن چراغ چک موتور باشد. در این مواقع لازم است خودرو توسط یک فرد متخصص جهت تشخیص مشکلات احتمالی بررسی شود. چرا که ممکن است پای روغن سوزی ماشین وسط باشد.

رسوب کربن در موتور

رسوب کربن به مقدار زیاد نشانه دیگری از روغن سوزی ماشین است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بقایای روغن روی شمع‌ها یا پایین سوپاپ‌های موتور جمع می‌شوند. یکی از رایج ترین دلایل تجمع کربن، همین روغنی است که به جای جریان مناسب در سیستم، به سرعت می‌سوزد.

چرب‌شدن شمع‌ها، کاهش سطح روغن موتور، مشاهده چربی در دهانه اگزوز و کاهش عملکرد و عدم شتاب گرفتن خودرو نیز از دیگر نشانه های روغن سوزی ماشین هستند

دلیل روغن سوزی ماشین

علت روغن سوزی ماشین

دانستن دلیل روغن سوزی ماشین بدون شک برای تشخیص و رسیدگی موثر به این مشکل ضروری است. چندین عامل رایج می‌تواند در مصرف بیش از حد روغن در خودروها نقش داشته باشد:

حلقه های پیستون فرسوده

فرسودگی و خرابی رینگ پیستون باعث روغن سوزی ماشین شوند. رینگ های پیستون اجزای مهمی هستند که به مهر و موم کردن شکاف بین پیستون و دیواره سیلندر کمک می‌کنند. با گذشت زمان، این حلقه‌ها می‌توانند فرسوده شوند یا آسیب ببینند و اجازه دهند روغن به محفظه احتراق نفوذ کند و در آنجا همراه با سوخت بسوزد.

خرابی مهر و موم میل سوپاپ

مهر و موم میل سوپاپ در جلوگیری از ورود روغن به محفظه احتراق از طریق سرسیلندر نقش دارد. هنگامی که این مهر و موم‌ها خراب می‌شوند یا از کار می‌افتند، روغن می‌تواند از کنار آن‌ها عبور کند و مسئله روغن سوزی ماشین به وجود بیاید.

مشکلات سوپاپ PCV

سیستم تهویه مثبت میل لنگ (PCV)  مسئول حفظ فشار صحیح در میل لنگ و جلوگیری از تجمع گازهای مضر است. اگر سیستم PCV خراب شود یا مسدود شود، می‌تواند منجر به افزایش فشار در میل لنگ شود. در نهایت  روغن را مجبور به خروج و ورود به محفظه احتراق کند.

دمای بالای موتور

کار کردن با خودرو در شرایط سخت یا با داغ شدن بیش از حد موتور می‌تواند باعث از بین رفتن سریع‌تر روغن شود. این خرابی می‌تواند منجر به افزایش مصرف روغن را به همراه داشته باشد. چرا که روغن در روانکاری اجزای موتور تاثیر کمتری دارد.

عادات رانندگی

سبک های رانندگی تهاجمی، مانند شتاب گیری، ترمز ناگهانی در سرعت بالا، می‌تواند فشار موتور و مصرف روغن را افزایش دهد.

نشت روغن

نشت روغن خارجی، مانند واشر آسیب دیده کاسه نمد یا واشر درب سوپاپ، می‌تواند منجر به از بین رفتن تدریجی روغن در طول زمان شود.

کیفیت روغن موتور

نوع روغن موتوری که استفاده می‌کنید نیز می‌تواند تاثیر قابل توجهی در به وجود آمدن مشکل روغن سوزی ماشین داشته باشد. روغن موتور به عنوان روان کننده عمل می‌کند و اصطکاک بین قطعات متحرک داخل موتور را کاهش می‌دهد. روغن‌های موتور با کیفیت بالا به گونه‌ای فرموله شده‌اند که روان‌کاری عالی را ارائه می‌کنند که به کاهش سایش و پارگی اجزای موتور کمک می‌کند. این مسئله به نوبه خود در کاهش میزان مصرف روغن نیز موثر است.

شما می‌توانید انواع روغن‌های با کیفیت خودروهای رنو را از فروشگاه رنو صفری تهیه نمایید.

سخن پایانی

روغن سوزی ماشین اغلب نتیجه قطعات فرسوده است. به عنوان مثال، درزگیرهای فرسوده سوپاپ یا خرابی رینگ های پیستون می‌تواند منجر به این مشکل شود. هر دو مهر و موم سوپاپ و رینگ های پیستون برای جلوگیری از خروج روغن موتور از محفظه احتراق کار می‌کنند. محفظه احتراق جایی است که سوخت با هوا ترکیب می‌شود و با جرقه‌ای مشتعل می‌شود تا وسیله نقلیه شما روشن شود. با قطعات معیوب، روغن موتور می‌تواند به این مخلوط نشت کند که منجر به سوختن داخلی روغن می‌شود.

خرابی و فرسودگی مهر و موم‌ها و رینگ های پیستون تنها یکی از دلایل روغن سوزی ماشین هستند. موارد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث این مشکل شوند که در طول این مقاله به هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

منابع:

shopmotul

dubizzle

دیگر مطالب رنو صفری :

خرابی دیسک ترمز

خرابی دسته گیربکس

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *