علائم خرابی شمع خودرو + علت ها و نحوه تشخیص
پست شده در دسته‌بندی نشده

علائم خرابی شمع خودرو + علت ها و نحوه تشخیص

شمع‌ها از اجزای مهم و ضروری موتور خودرو محسوب می‌شوند. آنها به سیم پیچ احتراق متصل هستند و ولتاژ مورد نیاز برای جرقه زدن و اشتعال هوا و سوخت در سیلندرها را فراهم می‌کنند. به این ترتیب فرایند احتراق موتور آغاز شده و ماشین روشن می‌شود.

خرابی شمع خودرو باعث به وجود آمدن مشکلاتی در استارت خوردن و حرکت اتومبیل می‌شود. زیرا سیستم جرقه زنی نمی‌تواند عمل احتراق را به درستی انجام دهد.

شناختن علائم خرابی شمع خودرو کمک می‌کند تا سریعاً این مشکل را شناسایی کرده و اقدام متناسب را انجام دهید. در همین راستا ما در این مقاله از سایت رنو صفری، به بررسی نشانه، علت‌ها و نحوه شناسایی خرابی شمع خودرو می‌پردازیم.

علائم خرابی شمع خودرو

علائم خرابی شمع خودرو

برای اینکه اتومبیل شما به درستی کار کند نیاز به شمعی تمیز و سالم دارد. خرابی شمع خودرو و یا کثیف شدن آنها توسط روغن، سوخت و… باعث بروز مشکلاتی زیادی در موتور ماشین می‌شود. موارد زیر از نشانهی خرابی شمع‌‌های خودرو هستند:

  • خاموش شدن موتور خودرو
  • سخت استارت خوردن ماشین
  • بالا رفتن مصرف سوخت
  • افت شتاب خودرو
  • شنیده شدن صدای خشن و لرزش در خودرو
  • روشن شدن چراغ چک موتور

موتور خودرو خاموش می‌شود

خرابی شمع خودرو باعث می‌شود موتور به طور موقت خاموش شده و کمی‌بعد دوباره راه اندازی شود. این حالت امکان دارد در زمان رانندگی و حرکت رخ دهد. در واقع در اثر خرابی شمع، احتراق ناقص انجام شده و در عملکرد صحیح موتور تاثیر منفی می‌گذارد.

مشکل در استارت زدن و روشن شدن خودرو به علت خرابی شمع

با استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین ممکن است فکر کنید باتری و یا دینام اتومبیل شما ایراد پیدا کرده است. اما همیشه هم این دو مقصر نیستند.

شمعی ماشین عمر محدودی دارند و پس از گذشت این زمان قطعاً دچار خرابی و فرسودگی می‌شوند. اگر دیدید که ماشینتان روشن نمی‌شود و یا سخت استارت می‌خورد، احتمالاً مشکل از خرابی شمع خودرو است. زیرا شمع‌های فرسوده قدرت تولید انرژی لازم سیستم جرقه زنی را ندارند. بدون جرقه هم سیستم احتراق به درستی کار نمی‌کند.

افزایش مصرف سوخت

یک از نشانه های خرابی شمع خودرو افزایش سوخت به طور ناگهانی است. شمعی کهنه، فرسوده و کثیف باعث می‌شوند سوختی که وارد موتور می‌شود به طور موثر نسوزد و این به معنای هدر رفتن سوخت و پرداخت هزینه بیشتر برای پر کردن مجدد باک بنزین شما است.

افت شتاب خودرو

از دیگر دلایل خرابی شمع ماشین می‌توان به افت شتاب اشاره کرد. قطعاً به عنوان صاحب وسیله نقلیه، به نحوه عملکرد صحیح آن اشراف دارید. بنابراین اگر متوجه شدید که ماشینتان مانند همیشه نیست و در زمان شتاب گرفتن به درستی عمل نمی‌کند، ممکن است پای شمع‌های فرسوده و کثیف در میان باشد. این می‌تواند نشان دهنده رسیدن زمان تعویض شمع خودرو شما هم باشد.

با توجه بروز مشکل در سیستم جرقه زنی در هنگام خرابی شمعها، خودرو در حرکت کند عمل می‌کند. علاوه بر این از عوامل موثر در فرسودگی شمع‌ها که منجر به افت شتاب اتومبیل نیز می‌شود، تجمع رسوبات کربن روی شمع خودرو است.

لرزش، صدای خشن و غیر عادی از موتور خودرو

زمانی که شمع‌ها بدون ایراد و سالم هستند، موتور ماشین به درستی و بدون صدای غیر معمول به کار خود ادامه می‌دهد. اما خرابی شمع خودرو سبب می‌شود موتور در دور آرام صدای خشن (مانند خرخر کردن) از خود بروز دهد. احتمال دارد در خودرو لرزش نیز احساس کنید.

روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

خرابی شمع خودرو و فرسوده شدن کابل‌های جرقه زنی (سیم‌های شمع)، منجر به روشن شدن چراغ چک موتور خودرو شما می‌شود. البته روشن شدن چراغ چک موتور به دلایل دیگری نیز بستگی دارد. بهترین راه مراجعه به تعمیرکار و بررسی دقیق این مشکل است.

علت های خرابی شمع خودرو

چه عواملی باعث خرابی شمع خودرو می‌شود؟

برای اینکه خودرو روی تمام سیلندرها به درستی کار کند بایستی شمع‌ها تمیز و سالم باشند. همان طور که بالاتر نیز گفتیم خرابی شمع خودرو باعث عملکرد نامطلوب در بخش‌‌های مختلف وسیله نقلیه شما می‌شود.

خرابی و فرسودگی در شمع‌ها فقط به دلیل اتمام طول عمر آنها نیست بلکه مواردی دیگری هم وجود دارند که به این فرایند خرابی سرعت می‌بخشند. موارد زیر از جمله آنها هستند:

  • نشت روغن در محفظه احتراق
  • گرمای بیش از حد
  • تجمع رسوب کربن
  • تنظیم نبودن شکاف شمع‌ها

روغن در محفظه احتراق خودرو

از اصلی ترین علت‌های خرابی شمع خودرو، نشت روغن به داخل محفظه احتراق است. روغن وارد شده به داخل محفظه موجب روغنی و کثیف شدن نوک شمع‌ها خرابی زودهنگام آنها می‌شود.

اگر یک خودروی قدیمی‌دارید که به تازگی شروع به روغن سوزی کرده است این مساله می‌تواند بیانگر آسیب دیدن شمع‌ها نیز باشد.

گرمای بیش از حد

یک علت دیگر خرابی شمع خودرو داغ شدن بیش از حد نوک آن است. دلایلی مانند خود اشتعالی(احتراق زودهنگام ترکیب سوخت و هوا در موتور) و خرابی سیستم خنک کننده در اینجا دخیل هستند.

وجود خوداشتعالی در اتومبیل باعث گرم شدن بیش از حد محفظه احتراق و داغ شدن مکرر نوک شمع‌ها می‌شود. از طرفی خراب شدن شدن سیستم خنک کننده هم گرمای بسیار زیادی را در موتور و شمع‌ها به وجود می‌آورد. هر دو این موارد روند خرابی و فرسودگی در شمع‌ها را سرعت می‌بخشند.

تجمع رسوب کربن

خرابی شمع خودرو به صورت زودهنگام در اثر تجمع رسوبات کربن نیز رخ می‌دهد. گرفتگی فیلتر هوا و عدم تعویض به موقع آن، رانندگی با سرعت خیلی پایین، عدم تناسب ترکیب میزان سوخت به هوا، کثیفی انژکتورهای سوخت، بی حرکت ماندن اتومبیل در مدت زمان طولانی از عواملی است باعث به وجود آمدن رسوبات کربن روی سر شمع‌ها می‌شوند.

افزایش رسوب کربن مشکلاتی از جمله: سخت استارت خوردن ماشین، افت شتاب، خاموش شدن موتور و روشن شدن چراغ چک موتور را به وجود می‌آورد.

خرابی به دلیل تنظیم نبودن شکاف شمع‌ها

شکاف بین الکترود مرکزی و جانبی باید مناسب و تنظیم باشد. فاصله کم بین این الکترودها منجر به ایجاد جرقه ضعیف برای احتراق موتور می‌شود. اگر فاصله زیاد باشد به کل جرقه ای برای اشتعال سوخت و هوا و راه اندازی موتور رخ نمی‌دهد.

اما مساله ای که وجود دارد و باعث خرابی شمع خودرو قبل از فرا رسیدن عمر مفید آن می‌شود، فشاری است که در اثر تنظیم نبودن شکاف روی نوک شمع‌ها وارد می‌شود.

تشخیص خرابی شمع خودرو

تشخیص خرابی شمع خودرو

مشاهده و بررسی موارد زیر در نحوه تشخیص خرابی شمع خودرو می‌تواند موثر واقع شود.

  • تجمع رسوبات کربن: برای اینکار بایستی نوک شمع‌ها بررسی کنید و در صورت مشاهده کثیفی با یک برس سیمی‌کوچک آن را تمیز کنید. اما اگر روغن سیاه رنگی در اطراف آن دیدید احتمال نشتی روغن موتور وجود دارد بنابراین سریعا! نزد یک تعمیرکار بروید.
  • الکترود فرسوده: در قسمت پایین شمع خودرو در جایی که به محفظه احتراق پیچیده است. یک قطعه فلزی کوچک J شکل می‌توانید ببینید که در واقع الکترود زمین است. این الکترود در گذر زمان بر اثر اشتعال سوخت و هوا در محفظه احتراق، دچار فرسودگی می‌شوند. ذوب شدن این الکترودها نیز از نشانه‌های خرابی شمع خودرو است.
  • ترک خوردن عایق سرامیکی : اگر نگاهی به قسمت سرامیکی و سفید رنگ شمع بندازید می‌توانید تشخیص دهید که ترک دارد یا خیر. وجود حتی جزئی ترین ترک در این عایق باعث می‌شود جریان ولتاژ بالایی که به شمع می‌رسد کنترل نشده و برق به بدنه خودرو منتقل شود.

تعمیر عایق سرامیکی به عنوان بخشی از شمع خودرو ممکن نیست و در صورت ترک و شکستگی باید شمع خودرو تعویض       شود.

سوالات متدواول

1- علائم خرابی شمع ماشین چیست؟

خاموش شدن موتور ماشین، سخت استارت خوردن، بالا رفتن مصرف سوخت، افت شتاب، شنیده شدن صدای خشن و لرزش در اتومبیل، روشن شدن چراغ چک موتور، از نشانه های خرابی شمع خودرو است.

2- خرابی شمع ماشین باعث چه می‌شود؟

خرابی شمع خودرو می‌تواند منجر به ایجاد مشکل در سیستم جرقه زنی و مختل شدن فرایند احتراق لازم برای راه اندازی موتور اتومبیل می‌شود. عدم رسیدگی و تشخیص به موقع مشکلات بسیاری را برای موتور و عملکرد کلی ماشین در پی خواهد داشت.

3- علت های خرابی شمع خودرو چیست؟

تمام شدن عمر مفید شمع خودرو، نشت روغن در محفظه احتراق، گرمای بیش از حد در محفظه احتراق و موتور، تجمع رسوبات کربن، تنظیم نبودن شکاف شمع‌ها از جمله دلایل خرابی شمع خودرو هستند.

4- راه های تشخیص خرابی شمع خودرو چیست؟

مشاهده تجمع کربن در نوک شمع‌ها، فرسودگی الکترودها و ترک خوردگی و شکستگی در عایق سرامیکی از موارد نشان دهنده وجود مشکل و خرابی در شمع خودرو هستند.

سخن پایانی

همان طور که در طول این مقاله بیان کردیم شمع ها از اجزای مهم و جدایی ناپذیر موتور ماشین محسوب می‌شوند. خرابی شمع خودرو قطعا مشکلاتی را در موتور و بخش‌های دیگر به وجود می‌آورد.

از علائم خرابی شمع خودرو می‌توان به خاموش شدن موتور ماشین، سخت استارت خوردن اتومبیل، بالا رفتن مصرف سوخت، افت شتاب خودرو، شنیده شدن صدای خشن و لرزش، روشن شدن چراغ چک موتور اشاره کرد. نشت روغن در محفظه احتراق، گرمای بیش از حد، تجمع رسوبات کربن، تنظیم نبودن شکاف شمع‌ها از جمله علت های خرابی شمع خودرو هستند.

برای تشخیص خرابی شمع ماشین نیز لازم است آنها را بررسی نمایید و در صورت مشاهده رسوب کربن، فرسودگی الکترودها و دیدن هرگونه ترک و شکستگی در عایق سرامیکی شمع‌ها، اقدام به موقع جهت تعویض آنها داشته باشید. برای تهیه شمع‌های انواع خودروهای رنو می‌توانید آنها را از فروشگاه رنو صفری با کیفیت اصلی سفارش دهید.

منابع:

firestonecompleteautocare

championautoparts

mancinellis

دیگر مطالب رنو صفری :

خرابی دسته گیربکس

خرابی کمپرسور کولر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *