علائم خرابی دیسک ترمز + علت‌ها و خطرات آن
پست شده در دسته‌بندی نشده

علائم خرابی دیسک ترمز + علت‌ها و خطرات آن

خرابی دیسک ترمز یکی از خطرناک ترین مواردی که می‌تواند در سیستم ترمز خودرو رخ دهد و بدون شک مشکلاتی هنگام ترمز گرفتن حس خواهید کرد. علائم خرابی دیسک‌های ترمز بسیار به خراب شدن لنت ترمز شباهت دارد، به همین دلیل ممکن است در ابتدا، تشخیص دقیق آن برایتان سخت باشد.

اطمینان از درست کار کردن ترمز خودرو برای ایمنی شما و سرنشین‌ها و دیگر رانندگان بسیار ضروری است. چرا که ایراد در ترمزها به راحتی منجر به تصادفات می‌شود.

همانگونه که همگی می‌دانیم، یکی از قطعات موثر در فرایند ترمز گرفتن ماشین، دیسک ترمز می‌باشد. بنابراین لازم است نشانه‌ های خرابی دیسک ترمز را بدانید و در زمان وقوع این مساله سریعا اقدام لازم را داشته باشید.

خرابی دیسک ترمز

خرابی دیسک ترمز چیست؟

خرابی دیسک ترمز به وضعیتی گفته می‌شود که در آن هر یک از دیسک‌های ترمز جلو و عقب خودرو، بنا به علت‌های مختلف دچار ساییدگی نامتقارن، خراش و شیار، فرورفتگی، تاب برداشتن، کم شدن ضخامت، ترک و شکستگی می‌شوند.

عملکرد دیسک‌های ترمز چگونه است؟

زمانی که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، مایع ترمز از طریق لوله‌ها و پیستون‌ها عبور کرده و در ادامه کالیپرها، لنت‌ها را روی دیسک‌های ترمز فشار می‌دهند. این فرایند اصطکاک لازم را برای کاهش سرعت خودرو و متوقف شدن آن ایجاد می‌کند.

اصطکاک ایجاد شده باعث داغ شدن دیسک‌های ترمز می‌شود. در نتیجه با گذشت زمان و در اثر داغ شدن و سر شدن دیسک‌ها طبیعی است که تاب بردارند و فرسوده شوند. خرابی دیسک ترمز با علائمی‌ همراه است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

علائم خرابی دیسک ترمز

اولین مساله ای که به شما هشدار بررسی دیسک‌های ترمز را خواهد داد، وجود مشکل در هنگام ترمز گرفتن است. در این زمان بایستی بلافاصله جهت تشخیص این مساله قدم بردارید. خرابی دیسک ترمز، نشانه‌هایی مشابه با خرابی لنت و کمک فنر دارد. بنابراین شاید در وهله اول کمی‌ گمراه شوید اما قطعا با بررسی دقیق متوجه مشکل دیسک‌ها خواهید شد.

وجود مشکل در ترمز گرفتن خودرو یکی از موارد اصلی در تصادفات جاده ای به شمار می‌رود. این مساله امکان دارد به دلیل فرسودگی و مشکلات متعدد دیسک‌های ترمز رخ دهد. موارد زیر از علائم خرابی دیسک ترمز به شمار می‌روند و مشاهده هر یک از آنها بیانگر اقدام فوری و مناسب از طرف شماست.

  • شنیدن صدای غیر معمول در هنگام ترمز گرفتن
  • طول کشیدن زمان توقف ماشین
  • به ته رسیدن پدال ترمز
  • تمایل و کشیده شدن اتومبیل به یک طرف
  • ارتعاشات خودرو
  • روشن شدن چراغ ترمز خودرو
  • مشاهده علائم ظاهری خرابی دیسک ترمز
  • شنیدن صدای غیر معمول در هنگام ترمز گرفتن

خرابی دیسک ترمز سبب می‌شود در هنگام ترمز گرفتن، صداهای غیر معمولی همانند سوت کشیدن، جیغ و خراشیدگی بشنوید. این یکی از متداول ترین نشانه‌هایی آسیب دیدن و تاب برداشتن دیسک‌های ترمز است.

سوت کشیدن چرخ‌ها به هنگام ترمز گرفتن از سری مشکلات بعد از تعویض لنت‌ها نیز هست. اگر جنس لنت ترمز خوب نباشد ممکن است تا مدتی صدای سوت کشیدن لنت ترمز را شاهد باشید. پس حواستان به مساله نیز باشد!

وقتی سطح دیسک ترمز کاملا صاف نباشد و تاب داشته باشد صدای جیر جیر نیز تولید می‌کند. بسته به میزان شدت ساییدگی ممکن است صدای خراشیدگی نیز به گوش برسد.

همانگونه که بالاتر نیز گفتیم نشانه‌های خرابی دیسک ترمز شبیه به لنت ترمز بوده و در هر دو حالت، صدای سوت کشیدن و جیر جیر مشترک است. بهترین راه بررسی دقیق توسط یک مکانیک می‌باشد.

علائم خرابی دیسک ترمز

طول کشیدن زمان توقف ماشین به دنبال خرابی دیسک ترمز

وجود ترک، فرورفتگی، شکاف و… روی دیسک‌های ترمز موجب کاهش قدرت ترمزگیری خودرو می‌شود. در هنگام خرابی دیسک ترمز با فشار دادن پدال، تماس لازم بین لنت و دیسک ترمز به وجود نیامده و اصطکاک کافی برای ترمز گرفتن به موقع خودرو ایجاد نمی‌شود، در نتیجه توقف اتومبیل بیشتر از حالت عادی طول می‌کشد.

حتی اگر وضعیت خرابی دیسک ترمز خیلی شدید نباشد باز هم این وضعیت می‌تواند خطرناک باشد بخصوص اگر زمانی نیاز به ترمز اضطراری پیدا کنید و توقف ماشین بیش از حد طول بکشد.

به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است! بنابراین برای جلوگیری از پیامدهای احتمالی بهتر است بررسی دوره ای اتومبیلتان را سر موقع انجام دهید. یا اینکه در موقع مشاهده کوچکترین نشانه غیرعادی، بویژه در هنگام ترمز گرفتن سریعاً دست به کار شده و اقدام لازم را به عمل آورید.

به ته رسیدن پدال ترمز به علت خرابی دیسک ترمز

اگر برای ترمز گرفتن و متوقف کردن وسیله نقلیه خود مجبور می‌شوید تا ته پدال را فشار دهید یکی از دلایل می‌تواند خرابی دیسک ترمز باشد. سیستم ترمز را مجموعه ای از قطعات تشکیل می‌دهند که با همکاری هم موجب توقف خودرو در زمانی که شما بخواهید می‌شوند. بنابراین خرابی و مشکل در هریک از قطعه‌ها  روی عملکرد ترمز ماشین تاثیر منفی می‌گذارد.

تمایل و کشیده شدن اتومبیل به یک طرف

خرابی دیسک ترمز یکی از دلایل کشیده شدن و تمایل خودرو به یک سمت است. خرابی لنت ترمز، بالانس نبودن چرخ‌های جلو خودرو، تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها، مشکلات کمک فنر، مشکلات شاسی خودرو و… از علت‌های دیگری هستند که سبب می‌شوند خودرو در زمان کاهش و یا افزایش سرعت، سر پیچ‌ها، هنگام توقف و یا در همان ابتدای به یک جهت کشیده شود.

ارتعاشات خودرو به خاطر خرابی دیسک ترمز

وجود هرگونه نقاط آسیب دیده و شیار روی سطح دیسک ترمز موجب ایجاد لرزش در سراسر ماشین می‌شود به خصوص این حالت در پدال ترمز و فرمان خودرو مشهود است.

در طول عمر دیسک‌های ترمز به وجود آمدن خراش در آنها طبیعی است اما زمانی که این خطوط عمیق می‌شوند، ارتعاشات شدیدی نیز در اتومبیلتان شاهد خواهید بود. توصیه می‌شود به محض مشاهده لرزش بررسی لازم را انجام دهید.

درست است که دیسک‌ها به نحوی طراحی شده اند که در مقابل سایش و شکستن مقاوم باشند اما به هر حال به مرور زمان در اثر تماس با لنت‌های ترمز روی آن‌ها خراش ایجاد شده و در نتیجه دچار فرسودگی می‌شوند.

روشن شدن چراغ ترمز خودرو به سبب خرابی دیسک ترمز

همانطور که می‌دانید روشن شدن چراغ ترمز روی داشبورد وسیله نقلیه، هشداری برای جلب توجه شما به مشکلات احتمالی است. مواردی همچون خرابی دیسک ترمز، معیوب بودن سنسورها، نشتی روغن ترمز و کم شدن سطح آن، ایراد در ترمز ABS خودرو، درگیر بودن ترمز دستی و… مواردی هستند که باعث روشن شدن چراغ ترمز می‌شوند.

مشاهده علائم ظاهری خرابی دیسک ترمز

اگر بررسی منظم اتومبیلتان جزو عادت‌های همیشگی شما باشد قطعا متوجه علائم ظاهری خرابی دیسک ترمز در زمان چک قطعات سیستم ترمز خواهید شد.

مشاهده مواردی همچون خراش و شیار در دیسک ترمز، تاب داشتن آنها، وجود ترک و شکستگی، کم شدن ضخامت دیسک‌ها، فرورفتگی، خوردگی و زنگ زدن از نشانه‌ های خرابی دیسک ترمز است و باید سریعا رسیدگی شود.

علائم خرابی دیسک ترمز + علت‌ها و خطرات آن

دلایل خرابی دیسک ترمز

  • داغ شدن بیش از حد دیسک ترمز
  • پاشیده شدن آب به دیسک‌های ترمز داغ و سرد شدن ناگهانی آنها
  • خوردگی
  • کیفیت پایین ساخت دیسک‌های ترمز
  • ترمز گرفتن‌های پی در پی و ناگهانی
  • اجسام خارجی بین دیسک ترمز و لنت (خاک، سنگریزه و…)
  • ناهماهنگی دیسک ترمز با توپی چرخ
  • ناهماهنگی اکسل خودرو
  • ناهماهنگی توپی چرخ با کالیپر ترمز

از شایع‌ترین دلایلی که موجب تاب برداشتن و خرابی دیسک‌ ترمز می شود، داغ شدن بیش از حد آنهاست.

از طرفی اگر خودروی خود را پس از طی کردن مسافت طولانی به کارواش ببرید و در حالی که دیسک ها هنوز داغ هستند آب به آنها بپاشد، ناگهانی و به یکباره سرد می‌شوند، این موضوع نیز ممکن است موجب تاب برداشتن دیسک ترمز شود.

وجود اجسام خارجی در جاده، خوردگی، کیفیت پایین دیسک ترمز تهیه شده، اقدام به ترمز گرفتن‌های ناگهانی و با شدت بالا باعث به وجود آمدن خراش و شیارهایی روی سطح دیسک می‌شوند.

بخش‌های مختلف تشکیل دهنده ترمز و چرخ‌ها به طور هماهنگ با یکدیگر کار کرده و باعث توقف اتومبیل در زمان دلخواه شما می‌شوند. وجود هر گونه ناهماهنگی در این بین موجب خرابی دیسک‌های ترمز و ساییدگی نامقارن در آنها خواهد شد.

عمر مفید دیسک‌های ترمز چقدر است؟

گفتن زمان دقیق عمر مفید دیسک‌های ترمز دشوار است. چونکه به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور معمول دیسک‌های ترمز بین 90 تا 160 هزار کیلومتر رانندگی دوام می‌آورند و بعد از این مسافت بایستی تعویض شوند.

اینکه در چه حدودی از این مقدار گفته شده خرابی دیسک ترمز را مشاهده کنید تا حد زیادی به سبک رانندگی شما بستگی دارد. رعایت موارد زیر می‌تواند از فرسودگی و خرابی زودتر از موعد دیسک‌های ترمز جلوگیری کند:

  1. به آرامی‌ترمز کنید: گرفتن یک دفعه ای و شدید ترمز خودرو حتما لنت‌ها و دیسک‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد.
  2. تا حد امکان ترمز غیر ضروری نگیرید: اگر هر روز در یک شهر شلوغ با حجم ترافیک بالا رانندگی می‌کنید تا حد امکان برای توقف‌های کوتاه ترمز نگیرید و در این حالت از کشیدن ترمز دستی به جای فشار بر روی پدال ترمز و توقف موقت اتومبیل استفاده نمایید.
  3. سرعت خودرو را بدون ترمز گرفتن کاهش دهید: در هنگام رانندگی اگر فاصله ایمنی را رعایت کنید می‌توانید بدون احتیاج به ترمز گرفتن‌های پی در پی در صورت نیاز سرعت خودرو را کاهش دهید.
  4. سیستم ترمز خودرو را تمیز نگه دارید: ممکن است بنا به دلایل مختلف لنت‌ها با روغن ترمز و دیگر روان کننده‌ها تماس پیدا کرده و کثیف شوند. این عامل باعث می‌شود نتوانند فشار لازم را روی دیسک ترمز ایجاد کنند و مشکل در ترمز گرفتن خودرو نیز به وجود می‌آید.
  5. همیشه دیسک ترمز با کیفیت و متناسب با ماشین خود را تهیه نمایید.

پیشنهاد می‌شود در زمان بررسی سیستم ترمز، ترجیحا دیسک‌های عقب و جلو خودرو هم چک شود تا در صورت وجود هرگونه خرابی دیسک ترمز بتوانید اقدام لازم را داشته و ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

زمان مناسب تعویض دیسک‌های ترمز

خطرات خرابی دیسک ترمز

ترمز خودرو بخش بسیار مهم از ایمنی یک ماشین است. پس اگر به مشکلات موجود در این بخش از جمله خرابی دیسک ترمز توجه نشود بدون شک جان خودتان و سرنشین‌ها به خطر می‌افتد.

بسیاری از تصادفات جاده ای به دلیل عملکرد نامناسب سیستم ترمز وسیله نقلیه اتفاق می‌افتد. همان گونه که در علائم خرابی دیسک ترمز گفتیم مواردی همچون کشیده شدن خودرو به یک سمت بخصوص در پیچ‌های خطرناک به همراه لرزش و عدم کنترل مناسب روی فرمان ممکن است موجب واژگونی اتومبیل شما شود.

به طور قطع عدم رسیدگی به یک مشکل جزئی در اتومبیل، مشکلات بسیار بزرگتر و پرهزینه تری را رقم خواهد زد. مهم و ضروری است که به عنوان صاحب یک وسیله نقلیه در هنگام مشاهده هر گونه حالت غیر عادی از ماشینتان، اقدام به موقع و مناسب را به عمل آورید.

زمان مناسب تعویض دیسک‌های ترمز

مشاهده هر کدام از نشانه‌ های خرابی دیسک ترمز می‌تواند اعلام کننده زمان تعویض دیسک‌ها باشد. اما بررسی و تشخیص دقیق آن را بهتر است به یک مکانیک بسپارید.

لنت‌ها و دیسک‌های ترمز و دیگر بخش‌های مربوط به سیستم ترمز با همکاری هم، ایمنی و عملکرد صحیح به هنگام ترمز گرفتن خودرو را فراهم می‌کنند. در زمان خرابی دیسک‌ها و نیاز آنها به تعویض معمولا پیشنهاد می‌شود لنت‌ها نیز همزمان عوض شوند.

در ضمن اگر صاحب یکی از خودروهای کمپانی رنو هستید می‌توانید دیسک ترمز و لنت ترمز اتومبیل خود را با کیفیت اورجینال از فروشگاه رنو صفری تهیه نمایید و در محل دلخواهتان در کمترین زمان تحویل بگیرید.

سخن پایانی

خرابی دیسک ترمز همانند مشکلات بخش‌های دیگر سیستم ترمز حائز اهمیت است. چراکه ترمز خودرو یکی از مهم ترین بخش‌های ایمنی ماشین محسوب می‌شود و عدم توجه و ایراد در این قسمت خطرات جبران ناپذیری ممکن است به دنبال داشته باشد.

وجود هرگونه ایراد در دیسک‌های ترمز جلو و عقب اتومبیل با نشانه‌هایی همراه است که شناخت و اطلاع از آنها بدون شک برای اقدام موثر و به موقع مفید خواهد بود.

صدای سوت کشیدن و جیر جیر به هنگام گرفتن ترمز، طول کشیدن زمان توقف ماشین، به ته رسیدن پدال، انحراف خودرو به یک سمت، وجود لرزش در پدال ترمز و فرمان، روشن شدن چراغ ترمز روی داشبورد، مشاهده علائم ظاهری خرابی دیسک ترمز از جمله علائم خرابی دیسک ترمز هستند.

داغ شدن بیش از حد دیسک ترمز، خوردگی، کیفیت پایین دیسک‌های ترمز، ترمز گرفتن‌های پی در پی و ناگهانی، اجسام خارجی بین دیسک ترمز و لنت، ناهماهنگی دیسک ترمز با توپی چرخ، ناهماهنگی اکسل خودرو، ناهماهنگی توپی چرخ با کالیپر ترمز همگی از دلایل خرابی دیسک ترمز به شمار می‌روند.

منابع:

ymfcarparts

trodo

meyle

دیگر مطالب رنو صفری :

علائم خرابی پمپ بنزین

علائم خرابی سوزن انژکتور

 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *