تسمه تایم چیست ؟
پست شده در دسته‌بندی نشده

تسمه تایم چیست و چه کاری انجام می دهد ؟

تسمه تایم بخشی جدایی ناپذیر از موتور خودروی شما است که بسیاری از قطعات متحرک را با زمان بندی دقیق در کنار هم نگه می دارد تا بازده و قدرت بهینه را تولید کند . تسمه تایم نامناسب می‌ تواند باعث خرابی فاجعه ‌بار موتور شود ، بنابراین مهم است که مراقبت‌ های لازم برای سلامت خودرو انجام دهید و تسمه تایم را طبق فاصله زمانی سرویس تعیین شده در دفترچه راهنمای خودرو خود تعویض کنید .

تسمه تایم چیست ؟

تسمه تایم (Timing Belt) را مانند زنجیر دوچرخه تصور کنید ، این تسمه تمام قطعات متحرک داخلی موتور را هماهنگ نگه می دارد . همچنین گاهی اوقات پمپ آب ، پمپ روغن و پمپ تزریق را تغذیه می کند . تسمه تایم  یک قطعه از جنس لاستیکی یا مشابه آن است که در موتور خودروها و دیگر وسایل نقلیه با ایجاد تغییرات در جریان و زمان چرخشی سیستم‌ های تعدادی از اجزای موتور ، مانند شاتفا (Crankshaft) و کامشافت (Camshaft)، انجام می‌ دهد .

وظیفه تسمه تایم چیست ؟

تسمه تایم چرخه احتراق موتور را با اتصال میل لنگ و میل بادامک هماهنگ می کند . میل لنگ با حرکت پیستون ها می چرخد و میل بادامک حرکت دریچه های ورودی و خروجی را کنترل می کند .

هر سیلندر دارای سوپاپ های ورودی است که باز می شوند تا هوا و سوخت وارد محفظه احتراق شوند . هنگامی که مقدار مناسب هوا و سوخت وارد محفظه شد ، میل بادامک سوپاپ ها را می بندد و پیستون در سیلندر به سمت بالا حرکت می کند و مخلوط سوخت / هوا را فشرده می کند . سپس شمع مخلوط را مشتعل می‌ کند و منفجر می‌ شود و پیستون را مجبور می‌ کند تا به سمت پایین سیلندر حرکت کند و میل لنگ را بچرخاند . در این زمان ، میل بادامک باعث باز شدن سوپاپ اگزوز می شود و به گازهای خروجی تولید شده در انفجار اجازه می دهد تا از سیلندر خارج شوند و این فرآیند دوباره از نو شروع می شود و این چرخه ادامه دارد .

همه سوپاپ ها و پیستون ها باید در یک رقص با دقت هماهنگ حرکت کنند تا فرآیند به طور موثر بدون منفجر شدن موتور کار کند . چرخش میل لنگ از طریق تسمه تایم برای حرکت میل بادامک منتقل می شود .

وظیفه تسمه تایم چیست ؟

 

زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم برای هر خودروی خاص وابسته به توصیه ‌های تولید کننده خودرو و همچنین شرایط عملیاتی خودرو (مانند کیلومتراژ، شرایط رانندگی و تاریخ تولید خودرو) متغیر است . برای دانستن زمان مناسب تعویض تسمه تایم برای خودروی خود ، شما باید به دستورالعمل تولید کننده خودرو و دفترچه راهنمای مالکیت خودرو مراجعه کنید . این دفترچه علاوه بر توصیه‌ های زمانی برای تعویض تسمه ، شامل اطلاعاتی مانند کیلومتراژ مراقبت ‌های منظم ، شرایط عملیاتی و سایر موارد مفید است .

معمولاً تسمه تایم در خودروهای مدرن باید هر 60,000 تا 100,000 کیلومتر یا هر 4 تا 7 سال تعویض شود ، اما این اعداد ممکن است برای خودروهای مختلف متغیر باشند . همچنین ، در برخی مدل‌ ها از تسمه به جای آنچه که به عنوان زنجیر تایم (Timing Chain) نیز شناخته می‌ شود و استفاده می‌شود . زنجیر تایم بیشتر در خودروهای سنگین و بزرگتر به کار می ‌رود و نیاز به تعویض منظم ندارد ، اما باید با دقت بررسی شود تا در صورت خرابی ، اقدامات تعمیراتی انجام شود .

به هر حال ، بهترین راه برای اطمینان از زمان تعویض تسمه تایم خودروی خود ، مطابقت با توصیه ‌های تولید کننده خودرو و مراجعه به یک تعمیرکار متخصص می ‌باشد .

هزینه تعویض تسمه تایم چقدر است؟

هزینه تعویض تسمه تایم می تواند بسیار کم باشد ، اما با توجه به تعمیرگاهی که می روید و خود تعمیرکار می تواند هزینه تعویض تسمه را بالاتر ببرد .  تسمه تایم یک قسمت داخلی موتور است که برای دسترسی و تعویض آن ، مکانیک باید چندین قسمت خارجی موتور را جدا کند . بسته به نوع و مدل خودرو ، هزینه تعویض تسمه تایم می تواند متغیر باشد .

ااما هرگز به جایگزینی تسمه تایم دست دوم به جای تسمه خراب فکر نکنید زیرا این نوع تسمه هم کارکرده و عمرش رو به پایان است و ممکن است در میان راه شما را جا بگذارد و به خودروی شما آسیب دوچندان وارد کند .

تسمه تایم خراب باعث به وجود آمدن چه مشکلاتی می شود ؟

اکثر موتورهای مدرن به گونه ‌ای مونتاژ می‌ شوند که سوپاپ‌ ها و پیستون‌ ها در طول بخش ‌های مختلف چرخه احتراق ، همان ناحیه را در سیلندر اشغال کنند که به آن ها موتورهای تداخلی می گویند . در حالی که این ممکن است ایده بدی به نظر برسد زیرا می تواند منجر به برخورد دو قسمت شود ، اما در واقع به نام راندمان و قدرت انجام می شود ، زیرا کاهش حجم سیلندر امکان فشرده سازی بالاتر را فراهم می کند .

خودروهای قدیمی‌ تری که از موتورهای بدون تداخل استفاده می ‌کردند ، اغلب می ‌توانستند از شکستگی تسمه تایم بدون آسیب زیاد جان سالم به در ببرند ، اما این مورد برای موتورهای تداخلی مدرن نیست . از آنجایی که سوپاپ ها و پیستون ها در موتورهای مدرن باید فضای یکسانی در سیلندر داشته باشند ، اگر تسمه تایم بشکند ، باعث می شود که میل بادامک به ترتیب مناسب سوپاپ ها را باز نمی کند و پیستون ها می توانند با آن ها برخورد کنند و آسیب بزرگی به موتور وارد شود.

اگر این اتفاق بیفتد ، هزینه تعمیر موتور اغلب می ‌تواند بسیار زیاد باشد و باعث شود که مالک موتور را تعویض کند یا کلاً یک وسیله نقلیه جدید بخرد .

هزینه تعویض تسمه تایم چقدر است؟

تسمه تایم از چه چیزی ساخته شده است ؟

تسمه‌ تایم مدرن از لاستیک ساخته شده است . لاستیک‌ های مصنوعی مانند نئوپرن ، پلی‌اورتان یا نیتریل بسیار اشباع ، با طناب‌ های تقویت‌ کننده که دارای استحکام کششی بالا هستند ، یا از کولار، پلی‌استر یا فایبرگلاس ساخته می ‌شوند . طناب های تقویت کننده طول تسمه را طی می کنند تا تمایل تسمه به باز شدن در طول زمان کاهش یابد . تسمه‌ ها دارای دندانه‌ های ذوزنقه ‌ای یا منحنی‌ خطی هستند که در یکی از دو طرف بریده شده ‌اند و این دندانه‌ ها به شکل و اندازه خاصی طراحی شده ‌اند تا به درستی با قرقره‌ های میل لنگ و میل بادامک متصل شوند .

موتورهایی که تسمه دارند ، دارای روغنی هستند که برای روغن کاری و محافظت از قطعات روی زنجیر جریان می یابد . روغن می تواند به لاستیک آسیب برساند ، بنابراین موتورهای دارای تسمه تایم لاستیکی معمولاً در حالت “خشک” ساخته می شوند ، جایی که روغن یا خنک کننده با تسمه تعامل ندارند .

آیا می شود با تسمه تایم خراب رانندگی کرد ؟

اگر می دانید که تسمه تایم شما مشکل دارد ، باید فورا آن را تعویض کنید . اگر تسمه شما در حین رانندگی از کار بیفتد ، ممکن است آسیب زیادی به موتور وارد کند که به بازسازی عمده موتور یا تعویض کامل موتور نیاز داشته باشد . در حالی که بسیاری از وظایف تعمیر و نگهداری خودرو وجود دارد که می توان آنها را به تعویق انداخت ، اما تعویض تسمه تایم یکی از آنها نیست .

آیا باید قطعات دیگر را همزمان با تسمه تایم تعویض کنم ؟

سیستم زمان بندی در اکثر خودروهای دارای تسمه ، شامل قرقره های میل لنگ و میل بادامک ، قرقره کشنده و اغلب برخی از قرقره های بیکار می باشد . هنگام تعویض تسمه تایم ، عاقلانه است که وضعیت میل لنگ و قرقره های میل بادامک خود را از نظر سایش بررسی کنید . همچنین باید قرقره کشنده و هر قرقره بیکار را در سیستم تعویض کنید زیرا هزینه آن قطعات و هزینه کارگر اضافی ناچیز در مقایسه با هزینه و نیروی کار در کل تعمیر خواهد بود .

بسیاری از موتورها یک پمپ آب دارند که توسط تسمه به حرکت در می‌آید و این کار خوبی است که در حالی که تسمه خاموش است و موتور پاره شده است ، پمپ آب را نیز جایگزین کنید . همه این قطعات را اغلب می‌ توان در چیزی که به آن « کیت تسمه تایم » می ‌گویند ، پیدا کرد .

تسمه تایم از چه چیزی ساخته شده است ؟

جمع بندی :

تسمه تایم برای ایجاد هماهنگی دقیق بین اجزای موتور بسیار مهم است و در صورت خرابی یا ترکیدگی می‌تواند به موتور آسیب بزند. بنابراین، تعویض منظم تسمه تایم در زمان مناسب (که معمولاً در کیلومتراژ خاصی تعیین می‌شود) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا از خسارت به موتور جلوگیری شود . وظیفه اصلی تسمه تایم این است که هماهنگی بین حرکت این قطعات را تضمین کند ، تا سیستم‌ های تعدادی از موتور ، مانند توزیع سوخت و هوا (بهره‌وری سوخت) و تنظیم زمان باز و بسته شدن واحد های سوپاپ به درستی عمل کنند .

شما می توانید تسمه تایم های با کیفیت برای خودروهای رنو را از فروشگاه رنو صفری با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید .

منبع : autozone

دیگر مطالب رنو صفری :

فیلتر روغن چیست ؟

تسمه دینام چیست ؟

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *